-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11797 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

وظيفه من نسبت به پولهايي كه از مردم دست من مانده (به عنوان قرض الحسنه خانوادگي) چيست؟ برخي از افراد بدحساب پول را برده و عودت ند اده اند. آيا بايد آن مبلغ را از جيب خودم بدهم يا از وديعة اعضا كسر كنم؟

وظيفة شما نسبت به اموال مردم ( كه نزد شما امانت گذارده اند) اين است كه آنها را به صاحبانش برگردانيد. بايد در شناسايي آنان تا آنجا كه مقدور است، كوشش كنيد . اگر دسترسي به آنان ناممكن باشد، وظيفة شما اين است كه پول ها را به نيت صاحبانشان به فقرا صدقه بدهيد.

اما اين كه برخي بدحساب به وظيفة خود عمل نكرده و بدهي هاي خود را نپرداخته اند، مديون هستند. تا آن جا كه براي شما مقدور است، بايد كوشش كنيد اموال را دريافت كنيد و به صاحبان آنها بپردازيد و اگر در گرفتن آنها كوتاهي نكرده باشيد، ضامن نيستيد و لزومي ندارد از جيب خود ، پول را به طلبكاران بدهيد. چون پول ها پيش شما امانت بوده و در حفظ و نگهداري آنها كوتاهي نكرده ايد، پس ضامن نيستيد.

بايد اين مطلب را با طلبكارها در ميان بگذاريد و بگوييد: بعضي بدحسابي كرده و پول هايتان را پرداخت نكرده اند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.